Sådan finder du en god visuel identitet

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Man skal ikke spøge med alvoren af at finde den rette visuelle identitet til ens virksomhed, som er det område, vi vil beskæftige og med i denne artikel.

Når du planlægger, eksekverer og sammensætter en visuel identitet til din virksomhed og dit firma, så gør man det af flere grunde, der kan relatere sig til:

– PR
– Brand
– Markedsføring
– Identitetsopfattelse
– Associationer for kunder og ansatte

Ikke alle parametre er lige vigtige, men de kommer alle i spil, når man skal fastlåse sig på en visuel identitet, som både omhandler logo, farver, slogan og andre del-elementer dertil.

Men en ting er jo vigtigheden af at få lavet en perfekt visuel identitet – som selvfølgelig kan rettes til løbende, men det er bedst at have en konsistent visuel identitet, som man kun retter til løbende i mindre grad. Store forandringer kræver næsten en omlægning af ens firma – noget andet er, hvordan man finder frem til den.

Det er der heldigvis flere løsningsforslag til, men vi kan desværre ikke give dig en færdigpakket løsning til, hvordan man skaber den bedste visuelle identitet, for den slags beror på personlige tendenser, som varierer fra firmaejer til bestyrelse.

Den slags skal du selv sammensætte, men der er da flere kvalitative og kvantitative muligheder, man kan benytte sig af, når man skal se på, hvad der kan udgøre ens visuelle identitet.

Som det første skal man selv se på, hvad man kommer fra og mener med ens brand, så man kan stå inde for det, man laver, og at i hvert fald de faste og første medarbejdere kan nikke genkendende til dette, så man fornemmer en fællesskabs-følelse, man gerne vil arbejde ud fra.

Du kan undersøge nærmere, hvad dine potentielle eller nuværende kunder opfatter af dig som firma, eller hvad de forventer af dit brand.

Det er kvantitativt og kan laves med spørgeskemaundersøgelser.

Så kan man udplukke nogle deltagere fra de undersøgelser at bruge til kvalitative interviews, hvor man går i dybden med spørgeskemaet og spørger nærmere.

Men det vigtigste er altid, at du som firmaejer kan stå inde for dit brand og visuelle identitet.